Sektor farmaceutyczny z roku na rok ma coraz większe wymagania w stosunku do transportu farmaceutyków. W Polsce transport farmaceutyków rozwijają się w zawrotnym tempie. Wymagania wzrastają, ponieważ powstają nowe leki. Leki dedykowane, specjalistyczne, których skomplikowany skład wymusza transport farmaceutyczny w kontrolowanej temperaturze. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ wrażliwe na zmiany temperatury leki, szczepionki i wiele innych zawsze odbywał się w przedziale temperatur, która wynosi;

od +2°C do +8°C

od +8°C do +15°C

od +15°C do +25°C

Transport leków w Polsce

Aby utrzymać leki w kontrolowanej temperaturze należy posiadać odpowiednie samochody, które zimą posiadają ogrzewanie postojowe a latem agregat chłodniczy. Paczki z lekami przewożone takimi samochodami przebywają cały czas w ściśle określonej temperaturze, która jest określona przez firmę farmaceutyczną. Jest to tak zwany zimny łańcuch dostaw niemniej jednak cała dystrybucja oraz przechowywanie leków musi być w tej samej temperaturze. Prawdę powiedziawszy niektóre leki, które każdy z nas posiada w domu, również powinny być przechowywane w podanym przedziale temperatur. Dostawa leków w Polsce odbywa się w jedną i drugą stronę. Farmaceutyki dostarczane są zarówno drogą napowietrzną, jak i transportem drogowym do hurtowni, które posiadają odpowiednie warunki do przechowywania leków. Dopiero później dostarczane są do aptek w całym kraju. Problem dystrybucji leków komplikuje się, gdy w jednym transporcie mają być dostarczone leki, które mają odmienne wymagania temperaturowe. Firmy farmaceutyczne zamawiają wówczas transport dedykowany leków, niemniej jednak byłby on bardzo nieopłacalny, gdyby trzeba było dostarczyć na miejsce tylko jedną paczkę z lekami. Chociaż i tak czasami bywa, to jednak zawsze poszukuje się tańszego rozwiązania. Takim rozwiązaniem jest transport farmaceutyków z odpowiednio do tego przystosowanych kontenerach.

Transport leków w kontenerach

Transport farmaceutyków powinien być dokonywany zgodnie z wymogami przewidzianymi w Ustawie o prawie farmaceutycznym z dnia 6 września 2011 roku. W myśl tej ustawy farmaceutyki muszą być traktowane w sposób szczególny. Podmiot zajmujący się dystrybucją farmaceutyków musi posiadać odpowiednie środki techniczne i logistyczne, które pozwalają na sprawną realizację transportu w kontrolowanej temperaturze. Najtrudniejsza dystrybucja leków odbywa się w wąskim przedziale temperatury, która wynosi od +2°C do +8°C. W tej temperaturze transportowane są najczęściej preparaty, które są bardzo wrażliwe na zmiany temperatury i wilgotności. Mając na uwadze szybki transport leków na terenie Polski o różniej temperaturze, bierze się pod uwagę kontenery. W kontenerach umieszcza się schłodzone wkłady żelowe lub inne chłodziwo, które przez określony czas jest w stanie zapewnić optymalne warunki.

Przy wyborze odpowiedniego kontenera do transportu farmaceutyków firma OCS bierze się pod uwagę wymogi dotyczące przechowywania i transportu produktów leczniczych. Należy również zwrócić szczególną uwagę na wymaganą przestrzeń do przewiezienia danej partii leków. Chodzi tutaj o to, aby leki nie miały bezpośredniego kontaktu z wkładami chłodzącymi, aby nie doszło do przemrożenia miejscowego. W transporcie leków w kontenerach należy wziąć również pod uwagę maksymalny czas przejazdu oraz przewidywane maksymalne i minimalne wartości temperatury zewnętrznej. Tak samo wybór kontenera zależy od tego, czy transport farmaceutyków będzie się odbywał z wykorzystaniem transportu lotniczego, czy też drogowego. Firma OCS od wielu lat zajmując się transportem farmaceutyków, opracowała i wdrożyła własne procedury w zakresie właściwego przygotowania wkładów chłodzących i przygotowania paczek z lekami. W przypadku transportu farmaceutyków w specjalistycznych opakowaniach lub kontenerach transport może odbywać się w kontrolowanej temperaturze do 170 godzin. Należy zwrócić również uwagę na fakt, iż takie rozwieszanie pozwala na wprowadzenie znacznych oszczędności. Transport w zimnym łańcuchu generuje wysokie koszty ze względu na mniejszą liczbę przesyłek dystrybuowanych w przedziale różnych temperatur. Stosując kontenery, można przewozić leki o różniej wymaganej temperaturze i to w dodatku na długie dystanse. Wykorzystując odpowiednie przystosowane do tego celu kontenery, można łączyć dostawy w zimnym łańcuchu z dostawami wymagającymi przewozu w innym zakresie temperatury.