Transport leków w kontrolowanej temperaturze odbywa się codziennie zarówno w ciągu dnia jak i nocy. W ciągu dnia transport leków odbywa się z hurtowni do apteki po to aby Kowalski który pozostawił receptę mógł ją na drugi dzień zrealizować. Coraz częściej stajemy przed wyborem. Odebrać leki z apteki na drugi dzień lub szukać innej w której będą leki na które mamy przepisaną receptę. Aptek jest dużo i powstaje ich coraz więcej niemniej jednak większość posiada mniejsze ich zasoby ze względu na niesamowitą różnorodność leków oraz sposobów ich przechowywania. Niektóre z nich, bardziej specjalistyczne muszą być przechowywane w kontrolowanej temperaturze a to zawęża ich sposób przechowywania oraz ilość leków będących na stanie w aptece. Dlatego też w niektórych przypadkach apteka posiada parę opakowań leków specjalistycznych i uzupełnia je wówczas gdy gdy ten zapas się skończy. 

Transport leków w kontrolowanej temperaturze odbywa się na wiele sposobów niemniej jednak najistotniejsze w całym procesie dystrybucji jest niezmienność temperatury od producenta do klienta. Leki które muszą mieć zapewnioną stałą temperaturę nie tylko muszą być transportowane w kontrolowanej temperaturze ale również załadunek i przeładunek musi się odbywać pod rygorem jej utrzymania. Zbyt duże wahania temperatury podwyższają ryzyko utraty walorów leczniczych leków. Poprzez nieodpowiedni transport oraz nieodpowiednie przechowywanie leków ich termin trwałości skraca się i to bardzo drastycznie.

Transport leków w Polsce

 

Na Polskim rynku nie ma zbyt wielu przedsiębiorców zajmujących się transportem leków a to dlatego że bardzo trudno jest nawiązać współprace z firmami farmaceutycznymi, hurtowniami leków itd. Wynika to z tego że firmy farmaceutyczne wolą współpracować ze sprawdzonymi przewoźnikami którzy spełniają odpowiednie warunki. I to nie tylko sprawdzonych. Nade wszystko elastycznych przewoźników którzy po otrzymaniu zamówienia przystąpią niemal natychmiast do realizacji zlecenia. To jest ta największa trudność dostosowania się przewoźników którym nie opłaca się pokonywać 200 lub 300 kilometrów z maksymalnym ładunkiem 200 lub 300 kilometrów. Dla niektórych firm transportowych to się nie opłaca. Transport leków w Polsce rozwija się mimo wszystko a to dzięki firmom które realizują transport dedykowany, 24 godziny na dobę. Zapewnienie stałej kontrolowanej temperatury nie sprawia również kłopotów dla firm które inwestują w nowe samochody posiadające agregat chłodniczy oraz ogrzewanie postojowe. Stała kontrola temperatury odbywa się wówczas w kokpicie kierowcy który posiada kontrolę nie tylko nad cała przestrzenią załadunkową ale również temperatury w poszczególnych opakowaniach zbiorczych. 

Transport leków wymagania

 

Wymagania leków są różne dlatego największym wyzwaniem dla firm transportowych jest transport leków o różnych wymaganiach temperatury. Ze względu na specyfikę danego produktu transport leków powinien odbywać się w trzech podziałach temperatury:

  • od 2 °C do 8 °C
  • od 8 °C do 15 °C
  • od 16 °C do 25 °C

Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo leków, najtrudniejszy jest transport w tak zwanym zimnym łańcuchu dostaw od 2 do 8 Stopni Celsjusza. Utrzymanie takiego zakresu temperatury przez 24 godziny jest trudne ale nie niemożliwe. Firma OCS radzi sobie z takim transportem doskonale zważywszy na 20 lat praktyki. Doświadczenie jest spore dlatego również transport leków o rożnej temperaturze transportu jest realizowane bez przeszkód. Zimny łańcuch dostaw leków jest realizowany pojazdami które utrzymują odpowiednio niską temperaturę w skrzyniach ładownych. Jest to sprawdzony i praktyczny sposób transportu, ponieważ nie ma obawy zetknięcia się leków ze zamrożonymi wkładami. Ponadto w przypadku gdy leki są zapakowane w niestandardowych opakowaniach nie jesteśmy uzależnieni od wielkości pojemników, kontenerów i innych jakie musielibyśmy zapewnić do zachowania zimnego łańcucha dostaw. Transport leków do apteki może odbywać się w różnych warunkach dzięki odpowiednim opakowaniom które w każdej chwili firma OCS jest w stanie dostarczyć. Dzięki nim w jednej komorze załadunkowej może odbywać się transport leków o różnych wymaganiach temperaturowych zgodnie z Dobrą Praktyką Dystrybucyjną.