Skip to Content

Blog

Transport sera do Japonii

Transport lotniczy rozwija się dynamicznie. Coraz więcej żywności transportowane jest drogą lotniczą, ponieważ większość świeżych produktów spożywczych wymaga szybkiego transportu. Drogą napowietrzną jest szybko i bezpiecznie. Firma OCS od wielu lat realizuje transport lotniczy do Japonii, USA, Kanady i wielu innych Państw. Rosnąca popularność na rynku międzynarodowym produktów świeżych w przypadku naszej działalności oznacza większy wolumen towarów w transporcie lotniczym.

Niestety wraz ze wzrastającym popytem na rynku międzynarodowym Polskiej żywności wzrastają również straty wynikające z niewłaściwego transportu. Transport żywności wymaga specjalnych środków transportu i opakowań, dzięki którym będzie możliwe utrzymanie odpowiedniej temperatury. Produkty te muszą być transportowane drogą napowietrzną w odpowiedniej temperaturze, a co za tym idzie należy zapewnić w takim transporcie odpowiednie i sprawdzone opakowania. Mleczne produkty takie jak jogurt, kefir, śmietana i ser potrzebują temperatury między 2°C do 8°C a czas ich transportu powinien wynosić do 48 h. Jak widać, nie jest łatwo sprostać powyższym wymaganiom. Orientacyjna wartość strat występujących w transporcie według europejskich danych szacowana jest na co najmniej 1,0% do 1,5% wartości produkcji. Czynniki, które wpływają na wielkość szkód to niewłaściwe opakowania do żywności, niewłaściwy poziom temperatury oraz narażenie ładunku na niekorzystny wpływ czynników atmosferycznych nie tylko podczas transportu, ale również w trakcie przechowywania.

Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 sierpnia 2004 roku dokładnie reguluje warunki transportu produktów mlecznych. Są to produkty, które muszą być przechowywane i transportowane w warunkach zimnego łańcucha dostaw. Nie można ich przechowywać w temperaturze pokojowej. Ady dostarczyć ser i przetwory mleczne do Japonii należy wykazać się odpowiednią logistyką. Tylko firmy z odpowiednim bagażem doświadczenia są w stanie sprostać powyższym wymaganiom. Temperatura podstawowa do przechowywania i transportu mleka pasteryzowanego, twarogów, śmietany, masła i margaryny wynosi od +4°C do +6°C. Sera żółtego i jogurtów od +8°C do +10°C. Sera wędzonego od +10°C do +14°C Powyższe temperatury muszą być zachowane w całym łańcuchu dostaw, aby można by było stwierdzić, że dany produkt jest świeży.

Przerwanie zimnego łańcucha dostaw jest przyczyną zjawiska, w którym pomimo zachowania terminu przydatności do spożycia artykułów spożywczych następuje ich zepsucie. W trakcie transportu np. sera do Japonii muszą być zachowane odpowiednie warunki, ponieważ każde odstępstwa od wymagań powodują, że gdy trafią one na sklepowe półki, ich trwałość i przydatność do spożycia będzie bardzo krótka lub po prostu produkt już nie będzie nadawał się do spożycie lub dalszego przetwórstwa

Zimny łańcuch dostaw

 

Pierwsze problemy, jakie się pojawiają podczas realizacji zimnego łańcucha dostaw mleka, serów i przetworów są bardzo często spowodowane niefrasobliwością przewoźnika. Takim przykładem może być załadunek przetworów mlecznych na samochód, który nie został przygotowany do takiego transportu. Aby zachować odpowiednią temperaturę, przestrzeń załadunkowa musi być odpowiednio schłodzona, zanim nastąpi załadunek. Jest to szczególnie ważne w okresie letnim, gdzie nawet nocą temperatura jest powyżej stanu krytycznego. Tak samo opakowania, do których jest pakowana żywność i przetwory mleczne muszą być wewnątrz schłodzone. Już przed zapakowaniem żywności musi być w opakowaniach odpowiednia temperatura, ponieważ produkty mleczne w tym sery są bardzo wrażliwe na wszelkie zmiany temperatury. Łańcuch chłodniczy to całokształt działań, związanych z utrzymaniem prawidłowej temperatury produktów od chwili wytworzenia, aż do momentu jego spożycia. Zachowanie odpowiedniej temperatury na poszczególnych ogniwach zimnego łańcucha ma zapewnić bezpieczeństwo bakteriobójcze surowca i wyrobów gotowych. Zapobiec zmianom smaku, zapachu oraz ich konsystencji.

Transport lotniczy żywności

 

W transporcie lotniczym żywności używane są dwa serwisy temperaturowe:

– serwis aktywny

– serwis pasywny

Serwis aktywny charakteryzuje się używaniem do transportu żywności kontenerów, które posiadają własny agregat chłodniczy utrzymujący odpowiednią temperaturę. Taki transport jest stosunkowo drogi, nie każdą firmę stać na takie rozwiązania. Kontenery izotermiczne różnią się rodzajem chłodziwa, źródłem zasilania oraz zakresem temperatur, w których może być transportowana żywność.

Serwis pasywny jest stosunkowo tańszy, ale zwiększa możliwość powstawania strat, jakie można odnotować przy zbyt dużym natężeniu ruchu na lotnisku. Zbyt długie przechowywania opakowań z żywnością w nieodpowiednich warunkach (w hali przeładunkowej) może doprowadzić do katastrofy. Firma zajmująca się transportem lotniczym żywności musi wziąć to pod uwagę. Opakowania, w których są transportowane sery oraz inne przetwory muszą posiadać odpowiednie chłodziwo takie jak żele chłodzące lub suchy lód, który jest potrzebny do utrzymania odpowiedniej temperatury. Firma transportowa posiadająca doświadczenie potrafi pokonać i te trudności.

0 Continue Reading →

Transport żywności w opakowaniach

Transport żywności to jedno z wyzwań logistycznych, jakie musi pokonać firma OCS, aby dostarczać świeżą lub mrożoną żywność. W przypadku żywności mrożonej należy zachować zimny łańcuch dostaw. Od producenta do magazynu hurtowni lub magazynu sklepowego. Zachowanie zimnego łańcucha dostaw jest priorytet, ponieważ rozmrożona żywność nie nadaje się do ponownego zamrożenia i konsumpcji. Zimny łańcuch chłodniczy musi być zachowany na każdym etapie dostaw. W przypadku żywności transportowanej w stanie świeżym liczy się szybkość. Im szybciej świeża żywność trafi na sklepowe półki tym lepie. Transport świeżej żywność musi obywać się szybko i z uwzględnieniem wielu wymagań legislacyjnych dotyczących jego jakości.

Transport żywności jest dużym wyzwaniem, ponieważ dotyczy w bardzo zróżnicowanych produktów: świeżych, suchych, mrożonych, zapakowanych, roślinnych, zwierzęcych, ciekłych, sypkich. W stanie zamrożonym lub w stanie głębokiego mrożenia. Każda z tych grup wymaga innych warunków przewozu, opakowań, a nawet środków transportu, a to z kolei wiąże się z koniecznością zastosowania różnorodnych rozwiązań. W zależności od długości trasy oraz środka transportu i warunków, jakie te środki zapewniają potrzebne są opakowania, które muszą być dostosowane do rozwiązań logistycznych. Obecnym wyzwaniem jest również transport żywności drogą napowietrzną. Producenci żywności sięgają coraz dalej. Poszukują nowych rynków zbytu, dlatego transport lotniczy żywności rozwija się bardzo dynamicznie. To nie te czasy, że Polska eksportowała żywność tylko do swoich sąsiadów. Polska żywność przebywa niejednokrotnie długą drogę, zanim trafi na sklepowe półki w innych zakątkach naszego globu.

Logistyczne rozwiązania do transportu żywności można porównać, do transportu farmaceutyków. Przy tak specyficznym towarze, jakim jest żywność liczy się nie tylko czas ale również kontrolowana temperatura, która musi być zachowana podczas transportu. Przechowywania w magazynach oraz przechowywania w sklepie. Konsument musi otrzymać żywność w stanie nadającym się do konsumpcji.

Świeżość produktów spożywczych

Niezwykle istotną kwestią w transporcie żywności jest czas. Zdecydowana większość artykułów spożywczych posiada krótkie terminy przydatności do spożycia, dlatego czas odgrywa tutaj olbrzymią rolę. W celu zachowania wszystkich walorów smakowych o odżywczych transport musi być realizowany w różnych warunkach i temperaturze. Stan zamrożenia niektórych produktów spożywczych wydłuża ich trwałość, niemniej jednak obecnie konsumenci chcą kupować świeże produkty. W dodatku takie, które po ich zakupie będzie można szybko przygotować w domu. Zabiegane i zapracowane społeczeństwo nie ma czasy na to, aby kupić mięso zamrożone i czekać aż będzie można je przyrządzić i usmażyć czy też ugotować. Potrzebne są na pułkach sklepowych takie wygodne produkty, które przygotowane zostaną szybko i bez zbędnego wysiłku. Wychodząc naprzeciw wymaganiom konsumentów zostały opracowane nowe opakowania, w których produkty spożywcze transportowane są i przechowywane z modyfikowanej atmosferze. Ich przydatność do spożycia w zależności od zapakowanego produktu waha się pomiędzy 7 do 20 dni. Po rozpakowaniu możne je od razu poddać obróbce termicznej i przygotować danie, ale……właśnie to ale. Przyzwyczajeni jesteśmy do tego, że świeży produkt to taki który zostanie nabyty na stoisku mięsnym. Oceniamy świeżość produktu wzrokowo. Ładne mięso jest dla nas świeże. Produkty spożywcze w opakowaniach są jak do tej pory mniej atrakcyjne dla konsumentów, chociaż są niejednokrotnie świeższe od tych, które nabywamy na stoisku.

Produkty spożywcze z atmosferze modyfikowanej

Produkty pakowane w atmosferze modyfikowanej nie są poddawane żadnej obróbce. Nie stosuje się tutaj żadnych utrwalaczy czy też konserwantów. W modyfikowanej atmosferze używany jest dwutlenek węgla oraz mieszanka innych gazów, aby powstrzymać proces rozkładu. Gazy te nie zmieniają smaku produktów spożywczych oraz nie wpływają negatywnie na ich jakość.

Wytrzymałe kompozyty, stworzone z mieszanki różnych materiałów doskonale sprawdzają się w przypadku pakowania w atmosferze modyfikowanej (ang. Modified Atmosphere Packing w skrócie MAP). Produkty spożywcze są szczelnie zapakowane w dopasowanej do jego potrzeb atmosferze. Tlen, który jest głównym winowajca w procesie rozkładu i psucia się mięsa oraz innych produktów jest zastąpiony w opakowaniu przez mieszankę dwutlenku węgla i azotu. Świeżość produktu jest wydłużona, ponieważ tlen zostaje zastąpiony gazami wolniej reagującymi, co spowalnia rozwój bakterii. Przechowywanie produktów spożywczych w modyfikowanej atmosferze w połączeniu z odpowiednią temperaturą zapewnia ich długą świeżość.

Transport produktów spożywczych

Do transportu żywności w kraju najczęściej wykorzystuje się transport drogowy. Ze względu na to, że coraz więcej żywności trafia na rynek międzynarodowy, transport odbywa się również drogą napowietrzną. Transport lotniczy jest bardzo szybki i coraz bardziej opłacalny, ponieważ produkty spożywcze w modyfikowanej atmosferze nie potrzebują takich rygorystycznych warunków transportu. Oczywiście należy zachować odpowiednią, kontrolowaną temperaturę na całej trasie niemniej jednak jest to łatwiejsze zadanie niż transport produktów spożywczych w stanie głębokiego mrożenia. Odpowiednia logistyka transportu pozwala na dostosowanie floty i trasy tak, aby optymalnie wykorzystać własne zasoby. Monitorowanie temperatury w trakcie przewozu żywności w modyfikowanej atmosferze ma kluczowe znaczenie dla zachowania świeżości produktu. Warunki transportu produktów spożywczych oraz wymagania reguluje umowa podpisana przez Polskę w 1984 roku. Umowa ATP określa dokładnie jakie warunku należy spełniać podczas transportu produktów spożywczych. Dla przykładu w trakcie przewozu mięsa świeżego (czerwonego) należy zachować kontrolowaną temperaturę poniżej +7⁰C. Dla mięsa drobiowego (białego) poniżej +4⁰C. Aby spełnić takie wymagania, potrzebne są do transportu odpowiednie opakowania, w których żywność będzie transportowana w kontrolowanej temperaturze.

Opakowania do transportu żywności

Na runku jest mnóstwo opakowań, które można wykorzystać do różnych celów oraz warunków transportu. Jedne są jednorazowe, a inne z powodzeniem można wykorzystać wiele razy, zarówno do transportu w stanie zamrożonym, jak i ciepłym. Najprostsze i najtańsze są opakowania styropianowe, które posiadają grube ścianki, a tym samym można je również użyć do transportu w stanie głębokiego zamrożenia. Potrzebne jest tylko do nich odpowiednie chłodziwo, a jest ono w zasięgu ręki. Najczęściej wykorzystywany jest do transportu produktów schłodzonych lub zmrożonych granulat suchego lodu. Suchy lód jest doskonałym chłodziwem, ponieważ posiada temperaturę -78.5⁰C. Doskonale się sprawdza podczas transportu lotniczego. Po dodaniu odpowiedniej dawki granulatu suchego lodu do opakowania odpowiednia temperatura będzie utrzymywana wewnątrz przez długi czas. Najczęściej wykorzystywane są do transportu żywności opakowania styropianowe. Grube ścianki dochodzące do 65 mm doskonale chronią produkty spożywcze przed warunkami zewnętrznymi. Utrzymują dość długo odpowiednią temperaturę, która jest wymagana podczas transportu żywności. Dużym plusem jest to, że opakowania styropianowe są dość tanie i można je używać parokrotnie. Na krótsze trasy do opakowania można dodać inne chłodziwo niż suchy lód.

Istnieją również inne rozwiązania logistyczne w zakresie transportu żywności. Opakowania specjalistyczne, kontenery w tym również kontenery które posiadają agregat chłodniczy utrzymujący stała temperaturę. Każda firma transportowa posiada własne rozwiązania które są wdrażane w zależności od tego jaki produkt należy przetransportować.

0 Continue Reading →

Transport w modyfikowanej atmosferze

Transport w modyfikowanej atmosferze produktów spożywczych ma na celu przedłużenie świeżości produktów, które są transportowane. Modyfikowana atmosfera w opakowaniach ogranicza naturalne procesy odpowiedzialne za psucie się żywności. Przy zwiększonym popycie na świeżą żywność zmienię ulegają warunki transportu, które do tej pory transportowane były z zachowaniem zimnego łańcucha dostaw. Transport odbywał się w temperaturze poniżej w stanie zamrożonym lub poniżej -50°C w stanie głębokiego mrożenia. W warunkach niskich temperaturze mięso nie psuje się, niemniej jednak nie można tutaj mówić o stanie świeżości produktów, jakiego poszukuje obecny konsument. Zamrożenie żywności przedłuża jej żywotność, niemniej jednak taki stan wpływa ja jakość zamrożonych produktów. Przy zwiększającym się popycie na produkty świeże, bez konserwantów o dużej trwałości i gotową do spożycia po krótkiej obróbce termicznej trzeba było opracować nowe technologie przechowywania żywności. Odpowiedzią na wymagania konsumentów jest żywność pakowana z wykorzystaniem gazów i atmosfery gazowej. Tak samo transport produktów spożywczych odbywa się w opakowaniach zbiorczych z wykorzystaniem zmiennej atmosfery. W opakowaniach zbiorczych używa się dwutlenku węgla, który pochodzi z suchego lodu.

Dwutlenek węgla w opakowaniach

Dwutlenek węgla do transportu pozyskiwany jest z suchego lodu, który w skomplikowanym procesie produkcyjnym jest wykonany z ciekłego dwutlenku węgla. Po jego zestaleniu uzyskiwany jest suchy lód pod postacią granulatu, bloków oraz plastrów suchego lodu. W procesie sublimacji, zamianie suchego lodu w gaz uzyskiwana jest bardzo duża ilość dwutlenku węgla. Dwutlenek węgla wypełnia całe opakowanie, w którym są przewożone produkty spożywcze, mięso, ryby lub przetwory. Zastąpienie tlenu w opakowaniach do transportu żywności dwutlenkiem węgla wydłużania okresu przydatności do spożycia. Dzięki zmienionej atmosferze można transportować wyroby mięsne i nie tylko na dalsze odległości bez konieczności ich zamrażania. Na sklepowe półki trafiają wówczas świeże produkty, ponieważ brak tlenu to brak procesów rozkładu. Najważniejszym i używanym od wielu lat składnikiem mieszanin gazowych jest dwutlenek węgla. Dwutlenek węgla wykazuje właściwości bakteriostatyczne i jest najbardziej efektywny w hamowaniu rozwoju tlenowej mikroflory zepsucia.

Modyfikowana atmosfera

 

Obecnie obserwuje się gwałtowny rozwój nowych technik w dziedzinie pakowania i konserwowania artykułów żywnościowych. Ze względu na zmiany w podejściu do odżywania przez konsumentów należało zmienić nie tylko przechowywanie produktów, ale również transport. Wiadomo nie od dziś, że transport artykułów spożywczych w nieodpowiednich warunkach generuje straty. Co roku marnuje się niesamowite ilości produktów spożywczych, które to straty wynikają z nieodpowiednich warunków transportu oraz przechowywania. Aby tego uniknąć poszczególne partie mięsa i przetworów pakowane są w pojedyncze opakowania, w których panuje modyfikowana atmosfera. Do modyfikacji atmosfery w poszczególnych opakowaniach używa się gazu: azotu, dwutlenku węgla i tlenu oraz tlenku azotu i węgla, dwutlenku siarki lub innych gazów. Azot jest gazem obojętnym w stosunku do żywności. Słabo rozpuszczalny w wodzie oraz w tłuszczach. Charakteryzuje się stosunkowo niską aktywnością antybakteryjną lub jej brakiem. W mieszaninach gazowych do modyfikacji atmosfery unika się obecności tlenu, chociaż jest on potrzebny w ograniczonych ilościach jedynie do gazowego pakowania mięsa dla utrzymania jego naturalnej barwy. Tlenu używa się również w opakowaniach do owoców i warzyw, aby po zapakowaniu nie powstrzymać całkowicie ich procesów oddechowych. Oczywiście tlenu jest stosunkowo niewiele.

W przemyśle spożywczym spotykamy dwie metody modyfikowania atmosfery gazowej:

  • pakowanie próżniowe 
  • pakowanie z gazem

Pakowanie próżniowe polega na zapakowaniu produktu w folię o niskiej przepuszczalności dla tlenu. Usuwane jest z opakowania powietrze, które zamykane jest hermetycznie. Pakowanie gazowe polega na usunięciu powietrza z opakowania zastąpieniu go mieszkanką gazów. Pakowanie gazowe stosowane jest również do pakowania produktów delikatnych i kruchych. W technice tej usunięte powietrze z opakowania zastępuje się odpowiednią mieszaniną gazową i szczelnie się je zamyka.

Przechowywanie produktów w modyfikowanej atmosferze

 

Mięso świeże powinno być przechowywane w temperaturze od 0°C do 2°C. Mięso wędzone oraz sery w temperaturze 1°C do 3°C Owoce takie jak jabłka w temperaturze 4°C do 6°C, a pomidory w temperaturze 5°C do 10°C. To, co może zaskoczyć większość konsumentów pieczywo w środowisku gazowym, pizza oraz produkty suche mogą być przechowywane w temperaturze pokojowej. Pakowanie gazowe nie jest modą a koniecznością dlatego też w Europie większość dużych firm, które pieką pieczywo stosują pakowanie gazowe. W szczególności pakowane jest pieczywo krojone, bułki, a nawet ciasta. Pieczywo pakowane w modyfikowanej atmosferze zachowuje bardzo długo swoją świeżość, tym samym odnotowuje się pomału coraz mniejsze straty w tej branży. Niektórzy dostawcy żywności rozpoczęli już pakowanie w zmiennym środowisku gazowym sałatek, sera oraz gotowych dań, które po dostarczeniu ich do domu można szybko podgrzać i zjeść bez konieczności ich rozmrażania.

Transport OCS w modyfikowanej atmosferze

Firma OCS od wielu lat realizuje transport produktów spożywczych, mięsnych, ryb i owoców w modyfikowanej atmosferze. Jest to transport w dwutlenku węgla, który pochodzi z suchego lodu. W trakcie sublimacji powstaje w dużych ilościach zimny dwutlenek węgla, który otacza produkty spożywcze. Mimo niskiej temperatury suchego lodu -78°C produkty nie są poddawane procesowi zamrażania. Transport w modyfikowanej atmosferze stosowany jest do utrzymania odpowiedniej jakości i przedłużenia świeżości żywności gotowej do spożycia. Produkty spożywcze transportowane w modyfikowanej atmosferze zachowują naturalny smak, aromat i wartości odżywcze.

0 Continue Reading →

Transport do Poznania

Transport do Poznania przesyłek firmowych firma OCS wykonuje bardzo często. Można nawet powiedzieć że jesteśmy tak częstymi gośćmi w Poznaniu że zadomowiliśmy się w tym mieście na dobre. Trasę do Poznania i z powrotem pokonujemy drogą A 2 pokonując około 310 km w ciągu 3,5 godziny. Dopiero na miejscu dojeżdżając do firm musimy pokonać liczne przeszkody. Korki roboty drogowe itp. Czyli tak jak wszyscy. Bardzo często jest tak że jeden samochód jedzie do jednej firmy w Poznaniu z przesyłkami a drugi do innej. Spotykamy się czasami w drodze powrotnej aby coś zjeść na trasie.

Transport farmaceutyczny do Poznania

Firma OCS realizuje transport farmaceutyków w kontrolowanej temperaturze. Transport farmaceutyczny do Poznania realizowany jest specjalistycznymi samochodami które utrzymują odpowiednią temperaturę (zgodzie z specyfikacją) na całej trasie. Są to najczęściej przesyłki dedykowane czyli przeznaczonej dla jednej firmy które muszą być dostarczone w odpowiednim czasie i temperaturze. Równie często farmaceutyki transportowane są w specjalistycznych opakowaniach lub kontenerach. Wówczas w przestrzeni załadunkowej nie musi być utrzymywana kontrolowana temperatura. Kontrolowana temperatura jest utrzymywana w opakowaniach w których umieszczone są rejestratory temperatury. One to dokonują pomiarów temperatury w czasie rzeczywistym aby później można by było wydrukować dane z pomiarów temperatury jakie rejestratory zarejestrowały. Można również przenieść dane na komputer. Bez takich małych urządzeń jakimi są rejestratory temperatury nie wyobrażamy sobie pracy jako transport specjalistyczny.

Przykład spotkania dwóch samochodów firmy OCS o rożnym przeznaczeniu. Samochód po lewej dostarczył przesyłki farmaceutyczne w opakowaniach specjalistycznych. Jak widać samochód ten nie posiada agregatu chłodniczego który utrzymuje stałą temperaturę. Stała temperatura utrzymywana jest w opakowaniach w których transportowane są leki, szczepionki oraz inne farmaceutyki. Drugi samochód po prawej dostarczył inną grupę farmaceutyków które potrzebują transportu o tej samej temperaturze oraz wilgotności. Jest to transport farmaceutyków luzem bez opakowań zbiorczych. Firma OCS posiadając mobilne samochody jest w stanie dostarczać farmaceutyki o rożnej temperaturze transportu dopasowując się do wymogów stawianych przez firmy farmaceutyczne. Może to być transport dedykowany farmaceutyków lub drobnicowy w opakowaniach. Transport farmaceutyczny do Poznania realizowany jest cyklicznie.

Transport farmaceutyczny w kontenerach

Kontenery izotermiczne są rewelacyjnych rozwiązaniem gdy transport farmaceutyczny odbywać się musi w dwóch lub nawet trzech zakresach temperatur. Korzystając z właściwościowi kontenerów izotermicznych można jednym środkiem transportu przewieść farmaceutyki o różnym zakresie temperatury. Samochód posiadający odpowiedni system kontroli temperatury utrzymuje jej zakres na odpowiednim poziomie. Inne farmaceutyki umieszczone w kontenerze izotermicznym mogą być przewożone w innym zakresie. Nawet w stanie głębokiego zamrożenia a do takiego wykorzystywane jest doskonałe chłodziwo jakim jest suchy lód. Oczywiście jest to tylko przykład możliwości ponieważ farmaceutyki nie są transportowane w stanie głębokiego zamrożenia niemniej jednak wycinki do badań, materiał genetyczny czy inne są w tak niskich temperaturach transportowane. 

Ze względu na specyfikę produktów farmaceutycznych transport odbywa się w trzech podziałach temperatury:

  • od 2°C do 8 °C
  • od 8°C do 15 °C
  • od 16°C do 25 °C

Najtrudniejszy jest transport farmaceutyków w zimnym łańcuchu dostaw od 2°C do 8°C. Utrzymanie takiego zakresu temperatury przez 24 godziny jest trudne ale dla firmy OCS która od lat realizuje transport farmaceutyczny zarówno w kraju jak i za granicą nie sprawia żadnych kłopotów.

0 Continue Reading →

Transport brzoskwiń

Dzięki wykorzystaniu izotermicznych środków transportu owoce i warzywa trafiają na nasz stół świeże i zdrowe. Tak jest w sezonie letnim kiedy to w końcu po długiej zimie (zawsze jest za długa) możemy się cieszyć zdrowym jedzeniem. Chrupiącymi warzywami i soczystymi owocami. Tak jest latem, a zimą? Zimą również odbywa się transport warzyw i owoców niemniej jednak w odmiennym stanie. W stanie zamrożonym do – 18 °C lub jeszcze zimniej. W stanie głębokiego zamrożenia -78 °C.

Transport świeżych brzoskwiń

Polska jest spichlerzem Europy. Zawsze tak było i jest i miejmy nadzieję, będzie. Z naszego kraju w swoją długą podróż wyruszają warzywa i owoce w formie mrożonek. Nasze polskie mrożonki są znane niemal w każdym zakątku świata ze względu na swoje walory odżywcze i smakowe. Tak samo nasze brzoskwinie corocznie odbywają swoją długą podroż do takich krajów jak: Niemcy, Holandia, USA, Japonii itp. Lista jest naprawdę długa dlatego tez nie ma sensu wymieniać wszystkich krajów do których trafiają nasze brzoskwinie. W sezonie zbiorów, brzoskwinie transportowane w stanie schłodzonym, ale ich transport wcale nie należy do łatwych. Zdrowe owoce brzoskwiń są podatne na zgniecenie, stłuczenia oraz gnicie podczas transportu. Brzoskwinie są bardzo delikatne dlatego też należy się z nimi obchodzić ostrożnie. Bardzo pomocny w transporcie brzoskwiń jest dwutlenek węgla. Zresztą nie tylko w transporcie tych owoców. Inne delikatne owoce transportowane są w otoczce dwutlenku węgla aby powstrzymać ich proces dojrzewania.

Dojrzewanie owoców podczas transportu

 

W procesie dojrzewania ważnym czynnikiem jest oddychanie. Nie ma tutaj żadnej pomyłki. Owoce po zerwaniu oddychają dojrzewając w skrzyniach. W normalnych warunkach przechowywania ilość pochłanianego tlenu równa się ilości wydalanego dwutlenku węgla. Już dawno stwierdzono że przy ograniczeniu dopływu tlenu do owoców spowolniony zostaje proces dojrzewania i ich starzenia się. Nasze babcie wiedząc o tym na zimę zawijały owoce w gazetę aby ograniczyć dopływ tlenu który przyczynia się do gnicia owoców i warzyw. Dla powstrzymania starzenia się owoców pomocna jest również temperatura.

Najprostszym sposobem na obniżenie intensywności procesu starzenia się poprzez oddychanie owoców, jest ich przechowywanie w temperaturze zbliżonej do ich temperatury zamarzania. Oczywiście należy uważać aby spadek temperatury nie doprowadził do miejscowego przemrożenia produktów. W przypadki przechowywania i transportowania brzoskwiń jest to szczególnie ważne. Przechowywanie owoców i warzyw w niskiej temperaturze pozwala przedłużyć ich świeżość do kilkudziesięciu dni. Te kilkanaście dni pozwala na transport owoców do niemal każdego miejsca na świecie. Oczywiście z wykorzystaniem transportu napowietrznego. Punkt zamarzania brzoskwiń wynosi od –2.5 do –3°C niemniej jednak transport odbywa się w nieco cieplejszym klimacie, o parę stopni wyżej. Należy zwrócić uwagę na wilgotność powietrza podczas transportu która również nie jest obojętna dla tych owoców. Przyjmuje się że brzoskwinie można przechowywać w temperaturze od 0 do -1°C i wilgotności dochodzącej do 90% od dwóch do sześciu tygodni.

Transport brzoskwiń w suchym lodzie

Transport brzoskwiń odbywa się również w suchym lodzie. Nie tylko w stanie głębokiego zamrożenia na co pozwala suchy lód, który posiada temperaturę -78 °C. Transport świeżych brzoskwiń odbywa się w otoczce zimnego dwutlenku węgla który jest wynikiem sublimacji suchego lodu. Suchy lód składa się z zestalonego dwutlenku węgla w procesie ściskania i rozprężania. W kontakcie z cieplejszym podłożem, powietrzem przekształca się ponownie z ciała stałego w gaz CO2. Tak jak już wspominaliśmy na samym początku dwutlenek węgla powstrzymuje proces dojrzewania dzięki czemu owoce trafiają w stanie świeżym do każdego domu. Oczywiście w ten sam sposób transportowane i przechowywane są również inne owoce. Doskonałym przykładem jest transport borówki. Transport świeżych owoców odbywa się w opakowaniach izotermicznych w których znajdują się kieszonki na suchy lód. W procesie sublimacji wytwarzany jest dwutlenek węgla który wypełnia całe opakowanie zimnym dwutlenkiem węgla. Brak tlenu, odpowiednia wilgotność sprzyja utrzymaniu świeżości owoców na czas transportu. Do transportu brzoskwiń w suchym lodzie wykorzystywany jest granulat suchego lodu fi 16 mm. Zarówno w otoczce zimnego dwutlenku węgla jak również w stanie zamrożonym. Granulat fi 16 mm już dawno zastąpił bloki lub płaty suchego lodu w transporcie ponieważ intensywność sublimacji a tym samym wytwarzanie dwutlenku jest większe. 

Brzoskwinie

Brzoskwinie są bogatym źródłem witamin i minerałów. Niska kaloryczność owoców brzoskwini a przy tym bogactwo witamin jest doceniana przez wielu konsumentów. Dojrzałe owoce brzoskwiń posiadają wiele składników odżywczym w tym witaminę A oraz naturalnego przeciwutleniacza, witaminę C. Posiadają rzadko występującą w owocach witaminę K. Kobiety które dbają o swoją cerę powinny zainteresować się brzoskwiniami ponieważ posiadają one witaminę E oraz B a przy tym spore ilości beta-karotenu i błonnika który wspomaga układ trawienny. Brzoskwinie to także doskonałe źródło minerałów takich jak; wapń, magnez, potas, żelazo, fosfor, cynk oraz miedź. Jak widać z powyższego warto jeść owoce brzoskwiń w sezonie ich zbiorów.

1 Continue Reading →

Transport krwi do laboratorium USA

Firma OCS realizuje transport krwi do USA na zasadzie „Cold Chain Transport”. Zimny łańcuch dostaw dla sektora medycznego to odpowiedzialne zadanie realizowane przez osobny dział firmy OCS. Dział przesyłek farmaceutycznych i medycznych pracuje 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę.

Cold Chain Transport

Zimny łańcuch chłodniczy krwi (Cold Chain Transport) działa na zasadzie: odebranie zamówienia, dojazd na miejsce, odebranie krwi, umieszczenie krwi w fiolkach lub zestawach pobraniowych, dostarczenie na lotnisko, odprawa celna i dostawa na miejsce przeznaczenia czyli laboratorium w USA. Transport lotniczy krwi wymaga pełnego zaangażowania. W całym procesie realizacji dostawy krwi do laboratorium nie może zostać przerwany zimny łańcuch chłodniczy. Krew która musi być dostarczona do laboratorium w stanie zamrożonym czyli w temperaturze do -20 °C lub w stanie głębokiego zamrożenia do -78 °C bez żadnych zmian temperatury krwi. Jest to bardzo ważne w przypadku badania wpływu leku na krew, a tym samym zdrowie pacjenta.

W łańcuchu chłodniczym występuje wiele punktów krytycznych, w których może dojść do jego przerwania. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji stosowany jest mechaniczny i elektroniczny system nadzoru temperatury. System nadzoru temperatury nigdy nie zapewnia 100% wiarygodności a warunki transportu krwi muszą być zachowane.  Bez odpowiednich, wyszkolonych pracowników sam system nadzoru nie zapewniłby odpowiedniej obsługi dla sektora medycznego. Stosując odpowiednie opakowania oraz skracając czas odbioru i dostawy przesyłki z krwią można mówić skuteczności Cold Chain Transport. Jak zwykle w tego typu dostawach bardzo ważna jest informacja i obsługa w czasie rzeczywistym tego typu przesyłek. Podstawowe informacje typu: ile przesyłek z krwią ma odebrać nasz pracownik, w jakiej temperaturze należy krew transportować oraz adres docelowy określa jakie opakowania należy zastosować. Ważny jest również czynnik chłodniczy jakim jest suchy lód lub żel chłodzący.

Transport krwi w stanie zamrożenia

Krew w stanie zamrożenia do -20 °C lub w stanie głębokiego zamrożenia do -78 °C jest dostarczana do laboratorium w USA w celu przeprowadzenia badań specjalistycznych. Krew transportowana jest w suchym lodzie z zastosowaniem odpowiednich opakowań dzięki którym stan zamrożenia jest utrzymywany. Otrzymując z jednostki medycznej zlecenie należy poddać opakowanie walidacji, aby dokładnie określić ile czynnika chłodzącego należy użyć. Transport krwi w suchym lodzie realizowany jest z punktu odbioru krwi do laboratorium. Opakowania do transportu krwi w suchym lodzie jakimi dysponuje firma OCS spełniają wymogi IATA (Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych). Obsługa działu przesyłek medycznych zapewnia pełną obsługę od odebrania przesyłki do odprawy celnej włącznie. Uwalnia firmy od uciążliwszego i czasochłonnego kontaktowania się z dostawcami opakowań, żelów chłodzących, suchego lodu oraz firmami transportowymi i samego transportu. Firma OCS zapewnia kompleksowe rozwiązania dla jednostek medycznych.

Łańcuch chłodniczy krwi to procedura zachowania niezmienności warunków w jakich musi się znajdować krew w stanie zamrożonym lub głęboko zamrożonym. Oznacza to, że od momentu pobrania krwi poprzez transport i dostawę na miejsce muszą być zachowane te same warunki określone przez laboratorium, które poddaje krew odpowiednim badaniom. Narażenie krwi na wyjście z zakresu zalecanych temperatur w którymś z ogniw łańcucha chłodniczego, może doprowadzić do zafałszowania wyników. Dostawa krwi do laboratorium dla zachowania zimnego łańcucha dostaw odbywa się w jak najkrótszym czasie.  

Cold Chain Transport zapewnia ekspresowy transport krwi, ale nie tylko. Realizujemy również transport próbek klinicznych, organów do przeszczepu, płynów ustrojowych, a nawet moczu. Czyli towarów wrażliwych na zmiany temperatury. Transport specjalistyczny krwi jest priorytetem i zapewnia bezpieczeństwo transportowanym substancjom. Priorytetowym zadaniem działu obsługi przesyłek medycznych jest opracowywanie i oferowanie rozwiązań spełniających niestandardowe wymagania klientów, które z różnych powodów nie mogą być realizowane w ramach zwykłych przesyłek.

0 Continue Reading →

Transport krwi do USA

Transport krwi do USA odbywa się codziennie tak samo jak do innych krajów na całym świecie. Jest to transport krwi do placówek badawczych w USA w których dokonywane są specjalistyczne badania osób chorych na raka i inne przewlekle choroby. Oczywiście spora cześć badań wykonywana jest w naszym kraju. Można powiedzieć że są to badania podstawowe które wykonywane są przez nasze placówki badawcze. Bardziej skomplikowane badania odbywają się poza granicami naszego kraju i takim transportem zajmuje się firma OCS. Mimo odległości krew w temperaturze pokojowej dostarczana jest w ciągu 36 godzin do placówek badawczych. Na prośbę firm badawczych transport krwi w stanie zamrożenia lub głębokiego zamrożenia ( -78 °C ) może być realizowany znacznie dłużej niemniej jednak jak zwykle liczy się czas. Oczywiście transport krwi w ciekłym azocie również wydłuża bezpieczny czas transportu. Zestaw Pobraniowy krwi w którym jest ona transportowana jest tak zaprojektowany, aby krew była bezpieczna nawet przez 96 godzin. Obecne opakowania do transportu krwi są tak zaprojektowane aby można było użyć odpowiednich środków, preparatów żelów chłodzących a nawet suchego lodu. Mimo wszystko firmy transportowe starają się aby dostawa krwi do laboratorium była jak najkrótsza. Pacjent czeka na wyniki z nadzieją. Lekarz oczekuje wyników laboratoryjnych krwi aby zaordynować pacjentowi odpowiednie leczenie. Widać z powyższego że firmy transportowe są zmuszone do tego aby dysponować odpowiednią logistyką transportu który skróci czas oczekiwania. Logistyka transportu krwi to nie tylko jej dostarczanie na miejsce z punktu „A” do punku „B”. Jest to zadanie bardziej złożone.

Dostawa krwi do laboratorium w USA

 

Dostawa krwi do laboratorium w USA drogą napowietrzną to bardzo złożony proces. Oczywistym jest że firma transportowa odbierająca krew w warszawie z punktu pobrań jest w komfortowej sytuacji. Wystarczy wypełnić odpowiednie dokumenty, zawieść przesyłkę z krwią w odpowiednim opakowaniu na lotnisko i wysłać jak najszybciej. Tak jednak nie jest gdy weźmiemy pod uwagę inne miejscowości z których krew również musi trafić do laboratorium w USA. Wówczas po otrzymaniu zgłoszenia wyszkolony pracownik firmy OCS musi odebrać krew w danej miejscowości i jak najszybciej dostarczyć krew na lotnisko. W międzyczasie wyszkolony personel załatwia wszelkie formalności i dokumentacje towarzyszące odprawie takiej przesyłki. Rezerwuje transport lotniczy krwi na tyle szybko że po dotarciu przesyłki z krwią na lotnisko zostaje ona niezwłocznie odprawiona. Po dotarciu krwi do USA jest ona odbierana z lotniska i bezpośrednio dostarczana do laboratorium. Cały proces dostawy krwi nie może być dłuższy niż 37 godzin. W przypadku lotniczego transportu krwi w temperaturze pokojowej nie ma żadnego problemu aby zarezerwować przelot. W przypadku transportu krwi w suchym lodzie nie jest to już takie oczywiste. Bardzo często razem z pasażerami podróżują pieski czy też koty a coraz częściej inne zwierzęta które znajdują się w odpowiedniej klatce luku bagażowego. Żaden przewoźnik nie wyrazi zgody na to aby przesyłka z krwią w suchym lodzie znalazła się w luku bagażowym razem z zwierzętami. W momencie rozszczelnienia opakowania do transportu krwi w suchym lodzie zacznie się wydobywać dwutlenek węgla który może spowodować uduszenie się naszych kochanych pupili. Jak widać nie jest to takie proste.

Firma OCS dysponując specjalistycznym działem transportu farmaceutycznego oraz załogą która corocznie przechodzi specjalistyczne szkolenia jest w stanie spełnić wszelkie wymagania i zagwarantować odpowiednią logistykę. Transport lotniczy krwi musi być zagwarantowany przed dotarciem pracownika na lotnisko. W przypadku odbioru krwi z rożnych miejscowości jednego dnia (a jest to bardzo częste) zespół obsługujący dział farmaceutyczny musi zagwarantować i załatwić wszystkie dokumenty i rezerwację na wszystkie przesyłki z krwią które zostaną dostarczone w odpowiednim czasie.

 

0 Continue Reading →

Transport ekspresowy w systemie door-to-door

Transport door to door to szybkie dostawy realizowane dla jednej firmy z pominięciem innych dostaw. Jest to transport dedykowany dla wykonania tylko jednego zadania lub dostaw dla jednej firmy z większą liczbą odbiorców. Transport door-to-door, czyli od drzwi do drzwi a w więc przy większej liczbie przesyłek dla jednej tylko firmy pracownicy dostarczają przesyłki do wszystkich odbiorców w ciągu jednego zadania. Z pewnością wielu przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, ile kłopotu mogą przysporzyć niektóre towary, a w szczególności ich dostarczenie z jednego miejsca na drugie. Są to w większości ładunki drobnicowe które są podatne na uszkodzenie lub zniszczenie. Takie towary najczęściej są pakowane w pojedyncze paczki z naklejką która wskazuje na to że nie można ich rzucać, przemieszczać itp. Firmy które nie mogą sobie pozwolić na stratę dobrej marki rezygnują z typowych dostaw kurierskich które w rzeczy samej są realizowane dla większej liczby przesyłek w jednym czasie do wielu odbiorców. W transporcie kurierskim wszystko się może wydarzyć dlatego firmy wybierają inne rozwiązania swoich dostaw. Transport door to door to rozwiązanie szyte na miarę.

Usługa transportu dedykowanego door-to-door

Transport dedykowany door-to-door to nazwa określająca dostawy od drzwi do drzwi. Firma zamawiająca taką usługę dostarcza nam swoje przesyłki lub odbieramy je bezpośrednio od firmy. Po załadunku przesyłek są one natychmiast dostarczane do odbiorcy. Głównym wyróżnikiem transportu dedykowanego jest to, że odbywa się bez jakichkolwiek przeładunków czy też do-ładunków. Przesyłka od nadawcy (czyli firmy) trafia bezpośrednio do odbiorcy a w przypadku większej liczby przesyłek trafiają one do wielu odbiorców wprost pod drzwi. Wobec tego, odpowiedni samochód wraz z pracownikiem jest przeznaczony tylko i wyłącznie dla wykonania tego zadania, nawet w przypadku dostarczenia tylko jednej przesyłki.

Dla kogo transport dedykowany jest najlepszym rozwiązaniem

 

Transport door-to-door wyróżnia się najkrótszym czasem dostawy. Szybkość realizacji dostaw jest o wiele szybsza niż przy typowych dostawach kurierskich. Jest to najlepsze rozwiązanie w przypadku dostaw leków do apteki lub szczepionek do punktów medycznych. W przypadku transportu farmaceutyków, transport dedykowany obejmuje również dostawy w kontrolowanej temperaturze. Ładunek nadany za pośrednictwem firmy OCS która w swojej ofercie posiada taką możliwość, trafia do celu bezpośrednio jak najkrótszą trasą. – bez nawet najkrótszych postojów w miastach, gdzie znajdują się centra logistyczne z punktami przeładunkowymi. W pewnym sensie jest to specjalistyczny transport ekspresowy, który dodatkowo stanowi gwarancję najwyższego standardu bezpieczeństwa co w przypadku leków, szczepionek i innych jest zadaniem priorytetowym. Oczywiście nie tylko transport door-to-door dla firm farmaceutycznych jest najlepszym rozwiązaniem. Realizując stałe dostawy dla firm w systemie transportu dedykowanego obsługujemy również sklepy internetowe oraz małe i większe przedsiębiorstwa które potrzebują transportu na czas.

W przypadku transportu door-to-door do rożnych miejscowości jednej tylko firmy odbieramy przesyłki, segregujemy je na magazynie firmy OCS i dostarczamy przesyłki mniejszymi samochodami do wyznaczonego celu. Firma OCS stawia na mobilność dlatego też ilość mniejszych samochodów jakimi dysponujemy z roku na rok jest coraz większa.

Sporo firm decyduje się również na rozwiązania innego typu, a mianowicie otrzymujemy przesyłki już dużo wcześniej i przechowujemy je na magazynie. W ustalonym wcześniej terminie przesyłki są dostarczane do sklepu, sklepów lub odbiorców indywidualnych w systemie door-to-door. W przypadku tego typu rozwiązania dostarczamy przesyłki na czas o ustalonym wcześniej terminie dostawy.

0 Continue Reading →

Transport specjalistyczny, zimny łańcuch dostaw

Zimny łańcuch dostaw (ang. cold chain) jest to nieprzerwana kontrola parametrów temperatury na wszystkich etapach transportu farmaceutyków. Od dostawcy (producenta) do hurtowni a później do końcowego etapu dystrybucji – apteki. Jest to kontrolowana temperatura w procesie dystrybucji od produkcji poprzez sprzedaż. Zimny łańcuch chłodniczy musi być również zachowany podczas magazynowania w hurtowni lub przechowywania w aptece. Dlatego też w aptece są wydzielone działy leków które są przechowywane w kontrolowanej temperaturze. Farmaceutyki przechowywane są w temperaturze od 2 °C do 8 °C po to aby nie utraciły swoich właściwości leczniczych. Dystrybucja w zimnym łańcuchu dostaw oraz przechowywanie leków jest podyktowane troską o zdrowie pacjenta.

Zimny łańcuch dostaw

Wszędzie tam gdzie obowiązuje zimny łańcuch dostaw poprzez transport do apteki gdzie klient oczekuje na wysokiej jakości farmaceutyki musi być zachowana odpowiednia i niezmienna temperatura. Specjalistyczne farmaceutyki jakie obecnie są na rynku leków wymagają odpowiedniego podejścia w procesie dystrybucji. Aby zapewnić ich jakość musi być zachowana ciągłość wspomnianego zimnego łańcucha dostaw zarówno podczas transportu leków w opakowaniach bądź luzem. Dla produktów farmaceutycznych w zimnym łańcuchu dostaw typowy zakres temperatury wynosi od 2 °C do 8 °C. Taka temperatura musi być utrzymywana nie tylko w skrzyni załadunkowej pojazdu ale również wewnątrz opakowania.

 

Transport farmaceutyczny  Cold Chain Solutions jest jednym z najważniejszych elementów logistycznych całego procesu dystrybucyjnego. O ile w podczas ich przechowywania w wydzielonych działach magazynowych łatwo jest zapewnić i monitorować parametry środowiskowe, o tyle podczas transportu nie jest to takie proste. Oczywiście firmy transportowe takie jak OCS mają do dyspozycji odpowiednie narzędzia aby zachować optymalną temperaturę podczas transportu leków w zimnym łańcuchu dostaw. Dysponując odpowiednimi kontenerami, opakowaniami oraz samochodami które posiadają elektroniczny system nadzoru łatwiej jest zapewnić optymalne warunki farmaceutykom.

 

Należy przypomnieć że firmy transportowe realizujące transport leków w zimnym łańcuchu chłodniczym muszą posiadać środki transportu zgodne z wymaganiami GDP oraz wytycznymi WHO. GDP (ang. Good Distribution Practice), jest to zbiór zasad, których stosowanie w procesie dystrybucji farmaceutyków gwarantuje jego jakość i niezmienność. Firmy transportowe zajmujące się transportem w zimnym łańcuchy dostaw muszą posiadać odpowiednie urządzenia które utrzymują specyficzny mikroklimat podczas całego procesu dostaw. Aby zapewnić odpowiednie warunki farmaceutykom przeprowadza się badania rozkładu temperatury oraz, wilgotności w całej przestrzeni załadunkowej.

Na zdjęciu po prawej stronie opakowania do transportu w zimnym łańcuchu dostaw które pozwalają na zachowanie odpowiedniej temperatury leków na krótkich i długich trasach. Firma OCS posiada również kontenery do transportu farmaceutyków które gwarantują zachowanie zimnego łańcucha dostaw.

 

Punkty krytyczne w zimnym łańcuchu dostaw

Podczas transportu farmaceutyków w zimnym łańcuchu dostaw występuje wiele punktów krytycznych, w których może dojść do jego przerwania. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji stosuje się mechaniczne lub elektroniczne systemy monitoringu temperatury nie tylko w przestrzeni załadunkowej ale również w opakowaniach w których znajdują się leki. Sam pomiar temperatury w skrzyni załadunkowej nie jest w 100% wiarygodny ponieważ nie obejmuje on temperatury leków które znajdują się w opakowaniach. Dla zapewnienia wiarygodności zakresu temperatury umieszczane są rejestratory temperatury wewnątrz opakowania które rejestrują każde zmiany mogące mieć wpływ na jakość leków. Jest to bardzo ważne w przypadku transportu leków na dłuższe trasy oraz roszczeń w przypadku dochodzenia odszkodowania w wyniku strat jakie mogą powstać w wyniku zaniedbań. Zachowując odpowiednie procedury można uniknąć zmian temperatury w punktach krytycznych a tym samym realizować dostawy zgodnie z zasadami Dobrej Praktyki Dystrybucji.

1 Continue Reading →

Transport specjalistyczny OCS

Specjalistyczny transport jest to przewóz nietypowego ładunku w nietypowych warunkach ustalonych przez nadawcę. Transport specjalistyczny odbywa się zawsze na innych zasadach i w innych warunkach niż standardowa procedura przesyłek dla firm. Jest to najczęściej kontrolowana temperatura która musi być utrzymywana już na taśmie produkcyjne a później w całym cyklu dystrybucyjnym.

Transport specjalistyczny

Przykładem transportu specjalistycznego jest bardzo często wykonywany przez firmę OCS transport szczepionek lub leków dla branży farmaceutycznej. Transport szczepionek odbywa się w specyficznych warunkach gwarantując kontrolowaną temperaturę podczas wykonywania zlecenia przez firmę OCS. Transport specjalistyczny dla branży farmaceutycznej wykonywany jest w zakresie temperatury:

  • od 2°C do 8°C
  • od 2°C do 25°C
  • od 15 °C do 25°C
  • Często transport specjalistyczny odbywa się również w temperaturze ujemnej -18°C do – 20 °C.

Szczególna specyfika transportu, kontrolowana temperatura oraz wymagania są sporym wyzwaniem dla firm spedycyjnych i transportowych. Transport specjalistyczny to indywidualne podejście do każdego zamówienia dlatego sporo firm rezygnuje z wykonywania tak specjalistycznych zamówień ze względy na małą opłacalność. Bardzo często transport specjalistyczny obejmuje tylko jedną paczkę, przesyłkę czy też kontener. Proszę sobie wyobrazić samochód z agregatem chłodniczym który przewozi tylko jedną przesyłkę w której znajdują się szczepionki lub też leki wymagające stałej kontrolowanej temperatury. Przy takich przesyłkach należy zastosować odpowiednie środki transportu dlatego przy mniejszych ilościach jest to nieopłacalne. Firma OCS bazując na swoim 20-to letnim doświadczeniu podeszła do transportu specjalistycznego inaczej niż inne firmy. Dysponując mniejszymi samochodami które spełniają odpowiednie normy jesteśmy w stanie dostarczyć przesyłkę o specyficznych wymaganiach do odbiorcy niemal każdego dnia. Firma OCS postawiła na mobilność a tym samym jakość wykonywanych usług.

Transport specjalistyczny nie może się odbyć bez fachowej wiedzy pracowników i wdrożenia zaawansowanych technologicznie środków. Specjalistyczne samochody spełniające odpowiednie normy, opakowania, kontenery, które są cały czas dostępne na magazynie oraz wyspecjalizowana załoga może sprostać nawet najtrudniejszym zadaniom. W transporcie specjalistycznym liczy się jakość obsługi od odebrania przesyłki do dostarczenia na miejsce. W całym procesie dystrybucji musi być zachowana kontrolowana temperatura nad którą czuwa elektroniczny system nadzoru. 

Specjalistyczny transport towarów schłodzonych

 

Transport towarów schłodzonych lub zamrożonych polega na przewozie materiałów, przy których konieczna jest stała kontrola temperatury ładunku. Jest to również transport specjalistyczny towarów schłodzonych w którym należy utrzymać kontrolowaną temperaturę nawet w przydatku transportu produktów które są przewożone w stanie głębokiego zamrożenia. W związku z tym takiego rodzaju ładunek transportowany jest samochodami typu chłodnia, izotermach lub w specjalistycznych kontenerach. Przy większej ilości przesyłek również w wagonach kolejowych które są wyposażone w agregat chłodniczy. Firmy transportowe bardzo często wykorzystują również do chłodzenia produktów nowoczesne rozwiązania, takie jak suchy lód bądź w przepadku produktów schłodzonych specjalny żel chłodzący. Do transportu specjalistycznego towarów schłodzonych potrzebne są odpowiednie samochody którymi dysponuje firma OCS. Samochody posiadają system elektronicznego nadzoru i pomiaru temperatury, który znajduje się w przestrzeni załadunkowej. System elektronicznego nadzoru pozwala na precyzyjny pomiar oraz reakcję na wszelkie zmiany temperatury, które przekraczają określone normy.

W przypadku transportu produktów schłodzonych lub w stanie głębokiego zamrożenia nie można dopuścić do żadnych zmian temperatury która ma wpływ na jakość przewożonego towaru. Należy zauważyć że transport spożywczy również odbywa się w warunkach głębokiego zamrożenia po to aby nie utracić walorów smakowych i konsumpcyjnych. Transport mięsa odbywa się w stanie zamrożonym lub głębokiego zamrożenia. Utrzymaniem zimnego łańcucha dostaw zajmuje się również transport specjalistyczny. Zimny łańcuch dostaw rozpoczyna się już w momencie zamrożenia produktu poprzez cały proces dystrybucji.

Elektroniczny system nadzoru

Elektroniczny system nadzoru którym dysponuje firma OCS informuje również o lokalizacji w czasie rzeczywistym dlatego bez problemów można sprawdzić w którym miejscu znajduje się samochód razem z towarem. Wszystkie informacje dotyczące transportu i temperatury są udostępniane zleceniodawcy w formie wydruku lub na nośniku elektronicznym. Specjalistyczne pojazdy z zabudową izotermiczną, jakimi dysponuje firma OCS z umieszczonym agregatem chłodniczym oraz podgrzewaniem postojowym gwarantują utrzymanie odpowiedniej temperatury podczas długich lub krótkich tras.

Wykorzystanie specjalistycznych samochodów. Urządzeń zintegrowanych z systemem informatycznym, które pozwalają na rejestrację i monitoring temperatury w trakcie całego procesu dystrybucji gwarantuje bezpieczeństwo produktów leczniczych przed szkodliwym wpływem warunków zewnętrznych. Nadzór nad temperaturą odbywa się w czasie rzeczywistym co daje możliwość natychmiastowej reakcji na zmiany temperatury. W przypadku transportu szczepionek lub leków umieszczane są rejestratory temperatury wewnątrz opakowania aby mieć pewność że w trakcie transportu została zachowana określona w specyfikacji temperatura. Firma zamawiająca transport specjalistyczny otrzymuje wydruk z całego przebiegu transportu.

0 Continue Reading →